Receptet på den förhoppningsvis goda pajen!

Ja pajen har fortfarande 10min kvar i ugnen så jag kan inte uttala mig om resultatet ännu.. Men den ser jäkligt god ut, dessutom har ju jag plockat kantarellerna så..! Jag lägger iaf ut receptet här och återkommer med resultatet senare ikväll:)

Photobucket Pictures, Images and Photos



kantarell- och köttfärspaj
4 portioner pajdeg:
50 g rumstempererat smör
4 dl vetemjöl
1 1/2 dl mjölk
2 tsk bakpulver

fyllning:
500 g nötfärs
2 gula lökar eller två stora schalottenlökar
1/2 liter kantareller
2 vitlöksklyftor
salt och peppar

täcket:
5 dl crème fraiche
4 msk majonnäs
4 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser till pajdegen och knåda ihop dem till en smidig deg.
Kavla ut pajdegen på ett mjölat bakbord och klä in en pajform med degen.

Fyllning: skiva löken tunt och pressa vitlöksklyftorna. Häll lite olja i en stekpanna och lägg ner löken, vitlöken och den rensade svampen. Låt det hela få lite färg och putta sedan upp det mot kanterna av pannan för att få plats med att steka köttfärsen. Blanda runt den brynta köttfärsen med svamp- och lökblandningen och smaksätt med salt och peppar. Lägg ner blandningen i det obakade pajskalet.

Täcket: Blanda crème fraiche och majonnäs i en skål. Bred blandningen över köttfärsfyllningen och toppa med osten. Baka pajen i ugnen i ca 20 – 30 minuter. Servera med lite sallad.

Kommentarer
Postat av: Blomman

Mmmmmm låter gott:)

2011-09-19 @ 20:40:54
Postat av: Humlis

Det är samma som du åt hos mig när lillan fortfarande låg och myste på insidan;) sjukt god, vi åt den i torsdags...

2011-09-19 @ 21:12:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0